Premiera nowego „Korowodu” już w maju
Cykl: Rozrywki sówki
Tu nie chodzi o niepełnosprawność lecz o sztukę – przypominają artyści z Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego, zapraszając na premierę spektaklu Korowód w Przemijaniu. Czas. Wydarzenie odbędzie się w Domu Kultury Słowianin, a inspiracją do powstania kolejnej odsłony Korowodu była twórczość malarza i rysownika podejmującego tematykę wanitatywną, Romana Opałki.
24 maja 2024 roku odbędzie się premiera spektaklu Korowód w Przemijaniu. Czas Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego TRUE prowadzonego przez Jerzego Norberta Grzegorka. Wydarzenie będzie miało miejsce w Domu Kultury Słowianin. Inspiracją do powstania kolejnej odsłony Korowodu była twórczość malarza i rysownika podejmującego tematykę wanitatywną, Romana Opałki. Prace nad spektaklem rozpoczęły się w styczniu zeszłego roku. Najpierw jednak – jak możemy przeczytać na stronie Teatru TRUE – (…) Jerzy N. Grzegorek przedstawił swojemu zespołowi koncepcję podjęcia się próby kontynuacji konceptu całożyciowego >>obrazów liczonych<< Romana Opałki związanego z czasem i przemijaniem.
Korowód w Przemijaniu. Czas stanowi próbę podjęcia konceptu całożyciowego Romana Opałki poprzez performatywny korowód, którego ruch i rytm realizują współpracujący ludzie i machiny. Wspomniany koncept zawiera trzy przenikające się poziomy. Opierają się one – jak czytamy na stronie twórców – (…) na procesie: malowania obrazu, który rozjaśniał się przez lata; dopełniające go elementy wizualne fotograficzne portrety artysty i foniczne w postaci głosu artysty odliczającego kolejno nanoszone na płótno liczby zapisywane na nośniku audio. (…) W roku 2011 artysta stworzył 5 590 000 prac na płótnach. W ostatnim wywiadzie, jaki udzielił przed śmiercią, powiedział, że maluje obecnie liczbę pięć milionów sześćset cztery tysiące i coś tam. Marzył, by dojść do siedmiu siódemek. Według krytyków sztuki nikt nie jest wstanie podjąć kontynuacji opisanego konceptu, którego sens skończył się wraz ze śmiercią Romana Opałki.
Jak zapowiada się podjęcie próby konceptu całożyciowego Romana Opałki przez Teatr Ruchu Umownie Ewidentnego TRUE? Widzowie już wkrótce przekonają się o tym na żywo. Jak możemy przeczytać na stronie organizatora, (…) W świat tego Korowodu bezpośrednio wpisany jest WIDZ-UCZESTNIK zdarzeń. To jemu STRAŻNICY CZASU przekazują odpowiedzialność za uruchomienie machiny ŚLUZY CZASU celem PRZEPROWADZENIA PRZYSZŁOŚCI KU PRZESZŁOŚCI. STRAŻNICY CZASU równocześnie dopilnowują ruchu i rytmu poszczególnych machin. MACHINĘ STROJENIA CZASU, którą doświadczać będą w sposób bezpośredni WIDZOWIE-UCZESTNICY ZDARZEŃ uruchamia PORUSZYCIEL CISZY. (…).
Wystąpią Kacper Kozłowski (w roli Mówcy), Karol Pabich (w roli Głosiciela), Łukasz Baran (Poruszyciel Ciszy), Jerzy Norbert Grzegorek (Strażnik Czasu), Maja Wilkowiecka (Strażnik Czasu), Krzysztof Majorek (Czasu Poruszyciel Machin). Nawigatorami będą Danuta Łuszczek, Janusz Bąk i Alicja Czarnuszka. Spektaklowi będzie towarzyszyła muzyka, którą skomponował Jeann Michael Jarre. Jak czytamy w zapowiedzi wydarzenia, (…) Muzyka i dźwięki komponowane przez tego artystę są kosmologiczne, ponadczasowe, łamiące reguły przemijania i upływu czasu. Utwór >>Blah Blah Cafe<< z płyty >>Zooloock<< staje się motywem przewodnim. (…)
Działalność Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego TRUE została zainaugurowana poprzez wystawienie premierowego widowiska Korowód w Fado w Sali Akademickiego Centrum Kultury Uniwersytetu Szczecińskiego. Wystąpili wtedy tancerze-aktorzy niewidomi i słabowidzący. Sam Teatr jest inicjatywą, która daje możliwość spełniania się artystycznie również ludziom niepełnosprawnym, jednak przychodząc na majową premierę spektaklu Korowód w Przemijaniu. Czas, pamiętajcie, że Tu nie chodzi o niepełnosprawność lecz o sztukę.
O autorze
Szczecinianka, blogerka, wierszokletka, dziennikarka, członkini Związku Literatów Polskich Oddziału w Szczecinie. Jej dziennikarski debiut miał miejsce w grudniu 2009 roku na łamach bezpłatnego kwartalnika fantastyczno-kryminalnego „Qfant” – ukazał się wtedy wywiad z pisarzem, Stefanem Dardą. W 2010 roku została wyróżniona w konkursie dla dziennikarzy obywatelskich „Żywe Miasto” zorganizowanym przez portal mmszczecin.pl za jeden z artykułów z cyklu „Ocalić od zapomnienia”, w którym pisała o zapomnianych i zaniedbanych zabytkach Szczecina. W dodatku kulturalnym „Poliartyzm” przy „Wieściach Polickich” pełniła funkcję redaktora naczelnego (2015-2016). Publikowała teksty prasowe również na łamach „Prestiżu. Magazynu Szczecińskiego”, „Wyjątku”, „Pryzmatu Literackiego”, Wieści Polickich” oraz pisała teksty dla „SzczecinBloga”. Prowadzi również bloga pod nazwą „Edis Anonima Art” na temat kultury i literatury, ale porusza sporadycznie inne tematy. Jej utwory poetyckie można znaleźć w „Pegazie Lubuskim”, „Poezji Dzisiaj”, almanachach Korytowskich Nocy Poetów oraz antologii „Przepływający świat słowa”. Wiersze w trzech edycjach Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Józefa Bursewicza „O Złotą Metaforę” znalazły się pośród „wierszy zauważonych”, a w czwartej jej zestaw został wyróżniony. Autorka tomów poezji „Roztańczony atrament” i „(nie) z tej bajki”. Inicjatorka akcji „Przygarnij wiersz – on nie gryzie”, która promowała poezję szczecińskich literatów.